Erken Çocuklukta Bilişsel Değişimler

31 Ağustos 2018 Cuma, 16:28 , Güncelleme: 3 Eylül 2018 Pazartesi, 10:16

İşlem öncesi düşünce, davranışla oluşturulmuş olanları zihinsel olarak yeniden yapılandırma becerisidir. İlk alt evreye bölünür: sembolik işlev ve sezgisel düşünce.

Sembolik işlev; 2-4 yaş arasında ortaya çıkar. Bu evrede çocuklar görmedikleri nesnenin zihinsel tasarımını yapabilirler. Dilin kullanımı başlar, -mış oyunlarına katılırlar. Düşünce yapılarında 2 sınırlılık vardır benmerkezcilik ve canlandırmacılık. Benmerkezcilik kişinin kendi bakış açısıyla başkasının bakış açısı arasındaki farkı kavrayamamasıdır. Canlandırmacılık nesnelerin canlı varlıklar gibi olabileceğine ilişkin inanıştır. Gerçekliğe olan ilgisizliği sebebiyle çocukların resimleri çoğunlukla hayal ürünüdür. Bu sembolizm tıpkı çağdaş sanatta olduğu gibi basit ama güçlüdür. Pablo Picasso "Önceden Raphael gibi resim yapardım fakat bir çocuk gibi resim yapabilmem tüm yaşamımı aldı." demiştir.)

Sezgisel düşünce alt evresi; 4-7 yaş arasında ortaya çıkar. Bu alt evrede çocuklar ilkel akıl yürütme stratejileri kullanırlar ve her türlü sorunun cevabını bilmek isterler. Bu alt evreye sezgisel denilmesinin sebebi çocukların bu dönemde bildiklerini düşündükleri şeyden emin olmaları ama henüz bilgiye nasıl olup da sahip olduklarını bilmemeleridir.

İşlem öncesi düşüncede odaklanma ve sınırlılıklar vardır. Odaklanma dikkatin sadece bir noktada toplanıp diğerlerini göz ardı etmesidir.Odaklanmadaki sınırlığa korunum bilgisindeki eksiklik eşlik eder. Örneğin; herhangi bir sıvının miktarı konulduğu kap değişse de aynı kalır ama çocuklar sıvı, kısa ve geniş bir kabdan, uzun ve ince bir kaba aktarıldığında kabın yüksekliğine odaklanıp diğer bilgiyi göz ardı ettikleri için, sıvının miktarın arttığını düşünürler.

Psk. Merve Nur GÜLEÇ